دلایل آسیب مبلمان در زمان مبل شویی

چه زمانی شستن مبل در منزل به مبلمان آسیب می زند؟ مبلمان از جمله وسایلی است که هر روز، به دفعات زیاد و مدت زمان طولانی از آن استفاده می شود. با توجه به اینکه مبلمان در شکل و ظاهر دکوراسیون تاثیر زیادی دارد؛ وجود هر گونه آلودگی روی آن نمای منزل را تحت تاثیر قرار می دهد.

 

 

عدم استفاده از مواد شوینده مناسب

درست است که استفاده از هر نوع ماده شوینده ای در نهایت موجب تمیزی و پاک شدن لکه ها از روی پارچه می شود؛ اما هر یک از این مواد فرمولاسیون جداگانه ای دارند که میزان قدرت و عملکرد متفاوتی را به همراه خواهند داشت.

با این وجود یک وجه اشتراک بین همه این مواد وجود دارد که ترکیب این مواد با آب به میزان کم یا زیادتر از حد معمول به پارچه آسیب وارد می کند.

البته بعضی از پارچه ها به دلیل استحکامی که دارند؛ در برابر شستشو با آب نیز مقاوم هستند و بافت و رنگ اولیه خود را از دست نمی دهند. اما تمامی پارچه ها اینگونه نیستند. به طور معمول در پشت مبلمان برچسب هایی قرار دارد که به استفاده کنندگان نحوه شستشو را آموزش می دهد. بنابراین اگر مبلی در برابر شستشو با آب آسیب پذیر باشد؛ با مطالعه این برچسب به آن پی خواهیدبرد.

نکته دیگری که در خصوص مواد شوینده وجود دارد؛ میزان فوم یا کفی است که تولید می کنند. درواقع شستشوی مبلمان باید با کف حاصل از ترکیب موادشوینده و آب انجام شود و هر اندازه که این فوم غلیظ تر باشد؛ میزان آب مورد نیاز کم تر است.

به طوری که احتمال بروز آسیب در پارچه نیز به حداقل خواهدرسید و هر اندازه که ماده شوینده باکیفیت تر باشد؛ این فوم غلیظ تر می شود. بنابراین ماده شوینده مشخص می کند که شستن مبل در منزل به مبلمان آسیب می زند یا خیر.

 

شستشوی مبل توسط افراد بی‌تجربه و ناکارآمد

شستشوی مبلمان شاید در نگاه اول ساده به نظر برسد اما در حقیقت یک کار کاملاً تخصصی و حرفه‌ای است و حتماً باید توسط افراد متخصص و ماهر انجام شود. حتی اگر بهترین مواد شوینده و بهترین و مجهزترین دستگاه‌های روز دنیا در اختیار افراد مبتدی و ناآگاه باشد احتمال آسیب دیدن مبلمان بسیار بالا خواهد بود. فردی که قرار است عملیات شستشوی مبلمان را انجام دهد حتماً باید از نحوه کار دستگاه‌ها و ویژگی‌های شیمیایی مواد شوینده به‌خوبی آگاه باشد و قبل از اقدام برای شستشو کامل مبلمان اثرات شوینده‌ها را تست کند.

 

استفاده از دستگاه معیوب

همان‌طور که گفته شد می‌توان از انواع دستگاه‌ها و لوازم مختلف برای شستشوی انواع مبلمان استفاده کرده که مهم‌ترین و رایج‌ترین آنها دستگاه‌های بخار شوی، دستگاه‌های مبل شویی و … هستند. استفاده از دستگاه‌های معیوب و غیر استاندارد می‌تواند آسیب و خسارت‌هایی جدی به مبلمان وارد کند. قبل از استفاده از هر وسیله‌ای برای شستشوی مبلمان لازم است که حتماً از سلامت کامل آنها مطمئن بود. همچنین استفاده از دستگاه‌های مختلف نیاز به تخصص و مهارت دارد و توصیه می‌شود که افراد مبتدی از این وسیله‌ها استفاده نکنند چون ممکن است ناخواسته به مبلمان آسیب وارد کنند.